Vēsture

Valdorfa lelles radās 20. gadsimta sākumā, saistībā ar Valdorfa pedagoģijas attīstību, ko izstrādāja Rūdolfs Šteiners (Rudolf Steiner) – austriešu filozofs un izglītības reformētājs.

Pirmās Valdorfa skolas tika izveidotas 1919. gadā Vācijā, un tieši šajā izglītības vidē sāka attīstīties arī Valdorfa lelles kā pedagoģisks rīks bērna attīstībai.

Lelles veidoja skolotāji, vecāki un audzinātāji, bieži vien paši ar rokām, saskaņā ar antroposofijas (Šteinera filozofijas) principiem.

Mūsdienās  tās plaši izmanto ne tikai Valdorfa skolās un bērnudārzos, bet arī ģimenēs visā pasaulē, kur novērtē dabisku un līdzsvarotu bērnu audzināšanu.

 

Kādēļ izvēlēties Valdorfa lelli?

Valdorfa pedagoģijas lelles  atšķiras no masu produkcijas rotaļlietām ar savu vienkāršību, dabiskumu un attīstību veicinošo dabu. Lūk, daži galvenie iemesli, kāpēc vecāki un pedagogi izvēlas tieši Valdorfa lelles:

1. Dabiski materiāli

Valdorfa lelles parasti tiek darinātas no dabīgiem materiāliem, piemēram, kokvilnas, vilnas un lina. Tas padara tās patīkamākas taustei, drošākas un videi draudzīgākas nekā plastmasas rotaļlietas.

2. Vienkāršs un izteiksmīgs dizains

Lellēm parasti ir ļoti vienkāršas, neizteiktas sejas (dažkārt bez mutes vai ar ļoti vienkāršu sejas izteiksmi), kas ļauj bērnam brīvi projicēt emocijas – prieku, skumjas, pārdomas utt. Tas attīsta bērna emocionālo inteliģenci un iztēli.

3. Attīsta iztēli un radošumu

Tā kā lelle nav pārāk detalizēta, bērns to var izmantot dažādos sižetos — tās var būt princese, mamma, bērns, draudzene, skolotāja vai jebkurš cits tēls, kas palīdz attīstīt stāstīšanas prasmes un emocionālo izpratni.

4. Roku darbs un individualitāte

Katra Valdorfa lelle ir roku darbs, un tāpēc unikāla. Tas piešķir lellei īpašu vērtību un bieži vien arī emocionālu saikni — bērni to var uztvert kā īstu draugu, nevis vienkārši mantu.

5. Saskan ar bērna attīstības posmiem

Valdorfa pedagoģijā tiek uzsvērts, ka rotaļlietām jābūt atbilstošām bērna vecumam un attīstības līmenim. Lelle ir veidota tā, lai atbilstu bērna vajadzībām dažādos vecumos — sākot ar vienkāršu auduma lelli mazuļiem līdz sarežģītākai figūrai lielākiem bērniem.

6. Harmoniska un mierīga rotaļa

Šīs lelles veicina mierīgāku, harmoniskāku spēles vidi, salīdzinot ar skaļām, mirgojošām vai elektroniskām rotaļlietām. Tās bieži palīdz bērniem nomierināties un koncentrēties.

7. Pedagoģiska filozofija

Valdorfa lelles ir daļa no plašākas Valdorfa pedagoģijas, kas uzsver līdzsvarotu bērna attīstību – emocionālo, fizisko un intelektuālo. Šāda lelle atbalsta brīvās spēles, harmonijas un estētikas izjūtu.

Materiāli

Leļļu izgatavošanā izmantoju dabīgus, siltus un elpojošus materiālus, kas rada mājīgu sajūtu un harmoniski iedarbojas uz bērna sajūtām. Šeit ir pārskatāms saraksts ar galvenajiem materiāliem, ko parasti izmantoju Valdorfa leļļu darināšanā:

Ķermenis (āda)- 100% kokvilnas trikotāžas audums (GOTS sertifikāts). Īpaši radīts leļļu darināšanai – elastīgs, mīksts un patīkams pieskārienam.

Pildījums- Dabīga aitu vilna. Mīksta, silta un elpojoša. Atgriežas sākotnējā formā (elastīga), nesatur kaitīgas vielas.

Mati- Smalkākām lellēm izmantoju mohēras dziju vai tamborētu “parūku”. Matu krāsai izvēlos dabiskus toņus (blondu, brūnu, rudu, melnu).

Apģērbs- Kleitām un aksesuāriem izmantoju lina audumus dažādās krāsās. Pogas, lentītes un mežģīnes ir vienkāršas un drošas.